Matteo Maria Boiardo

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Boiardo, Matteo Maria

 

Count of Scandiano. Born 1441, in the castle of Scandiano; died Dec. 19, 1494, in Regglo. Italian poet.

Boiardo’s Three Books of Loves (1472–76) are among the best examples of Italian love lyrics of the 15th century. His most important work is the poem Orlando innamorato. (The first two books appeared in 1495, along with the beginning of a third, unfinished book.) At the center of the poem is the unhappy love of Orlando, the nephew of Charlemagne, for the beautiful Angelica. Boiardo’s poem is a chain of sometimes fantastic and sometimes satiric novellas. Their themes are taken from legends of the Middle Ages, but their treatment reveals that Boiardo was a humanist. In Russia, the first translation of Orlando innamorato appeared in 1799. Boiardo translated the works of Herodotus, Xenophon, Apuleius, and Cornelius Nepos from the Greek and Latin and wrote Latin verse (the cycle Epigrammata, 1476, and Verses of Praise for the Acts of the d’Este Family).

WORKS

Tutte le opere, vols. 1–2. Edited by A. Zottolie. Milan, 1936–37.
In Russian translation:
“Iz Vliublennogo Rolanda.” In Khrestomatiia po zarubezhnoi literature: Epokha Vozrozhdeniia, vol. 1. Compiled by B. I. Purishev. Moscow, 1959.

REFERENCES

De Sanctis, F. Istoriia ital’ianskoi literatury, vols. 1–2. Moscow, 1963–64. (Translated from Italian.)
Reichenbach, G. L’Orlando Innamorato di M. M. Boiardo. Florence, 1936.
Zottoli, A. Dal Boiardo all Ariosto. Milan, 1934.
Bigi, E. La poesia di Boiardo. Florence, 1941.
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5) Gia nella didascalia iniziale dell'Orlando innamorato il testo viene presentato come <<tradutto dalla verace cronica de Turpino, arcivescovo remense, per il magnifico conte Matteo Maria Boiardo conte de Scandiano>>.
Further refining the topic, she studies the way women are translated in the works of Boiardo, Ariosto and Tasso.
Interessante l'ultima sezione sull'Orlando Innamorato, quando Dubrovic nota che Boiardo e il primo a intrecciare significati ambivalenti all'interno dello spazio rappresentativo della grotta, abitata si da mostri ma anche ricca di trasformazioni che aprono lo spazio sotterraneo alla luce del sole.
But this elite also included Fernao Lopes, a literary genius who came from the opposite side of the social scale, the 'Letrado' of low birth who was to bring a new dimension to the medieval chronicle, making it into a pioneering example of the Renaissance epic that anticipated not only the chivalrous epic of Boiardo and Ariosto, but also the Camonian concept of epic as an expression of collective national identity.
Since the Muse of the Ferrarese poets, such as Boiardo and Ariosto, was not utterly chaste, she wears a diaphanous bodice under the cloak the poet is absent-mindedly loosening from her shoulders.
There are other indications of Italian influence too, notably familiarity with Boiardo and Ariosto, not to mention the author's possible awareness of Bernardo Giambullari's Sonaglio, revealed in his knowledge of cosmetics.
In sintonia con tale obiettivo la miscellanea si inserisce, per altro, in una linea storico-evolutiva testimoniata fin dal titolo; quest'ultimo--che vale da cartiglio esplicativo per gli otto saggi che confluiscono nel volume, mescolando l'esperienza di studiosi eminenti a vibranti contributi di piu giovani leve--risulta infatti modulato sul ricordo di due pubblicazioni analoghe, entrambe accreditate dal curatore (Massimo Scalabrini) e altresi patrocinate dalla Columbia University a vent'anni di distanza: Ariosto 1974 in America e Boiardo 1994 in America.
Espaces chevaleresques et heroiques de Boiardo au Tasse.
The Romance Epics of Boiardo, Ariosto, and Tasso: From Public Duty to Private Pleasure.
Il maggiore era l'edizione di Matteo Maria Boiardo, L'Orlando e le Rime, in due volumi per la UTET, un'edizione che ha avuto una grande fortuna fino a quando Antonia Tissoni Benvenuti ha pubblicato L'innamoramento di Orlando (MilanoNapoli, Ricciardi, 1999), che restituiva al poema la sua veste linguistica originale.
Boiardo, Ariosto e i libri di battaglia: atti del convegno, Scandiano-Reggio Emilia-Bologna, 3-6 ottobre 2005.
Va peraltro ricordato che l'epica ha di per se un'importante tradizione sull'Appennino Tosco-emiliano per ragioni sia storiche che letterarie: si pensi al dominio degli Estensi da Ferrara alla Garfagnana, passando per Modena e Reggio Emilia, e alla presenza di autori come Ariosto, Boiardo e Tasso.