Carlo Porta


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Porta, Carlo

 

Born June 15, 1775, in Milan; died there Jan. 5, 1821. Italian poet.

Porta wrote in the Milanese dialect. His early political satires were directed against Napoleonic domination. Later, Porta attacked the reactionary political regime and the Austrian monarchy. A master of social caricature, he derided aristocratic pretensions and denounced social inequality. He was known for his attacks on the church—the caustic social caricatures The Adventures of Father Diodate, The Miracle, The Prayer, The Vision, and The War of the Priest —written in the manner of Rabelais and Boccaccio. Porta also wrote lyric poetry and comic sketches of everyday life, in which he depicted ordinary people with great sympathy. His poetry is distinguished by colorful, almost colloquial language, abounding in folkloric images.

WORKS

Le poesie, vols. 1–2. Milan, 1964.

REFERENCES

Auréas, H. Carlo Porta. Paris, 1959. (Contains bibliography.)
Portinari, F. “Strumenti del realismo portiano.” In Da Dante al Nove-cento. [Milan, 1970.]

I. K. POLUIAKHTOVA

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References in periodicals archive ?
The Life and Poetry of Carlo Porta (Gainseville, 1986), which bore the memorable dedication: "Ai me gent de Des 'che m'han daa stat, vita e parentella' e ona 'scoeura de lingua' tutta brianzoeura.
In "The Very Heart of Man": The Life and Poetry of Carlo Porta.
E allora, dopo questa esperienza, che la reazione romantica si fa sentire con piu forza e la sua onda coinvoIge tra gli altri il piu illustre poeta dialettale milanese Carlo Porta, un poeta contro il mito, che porta all'estremo il dettato di Giuseppe Montani che teorizza un impiego solamente ironico del mito.
Dry Rocks, having his first - and only - race for Jeremy Noseda, was eighth behind the former Mick Channon-trained Poseidon in the pounds 21,870 Premio Carlo Porta, a limited handicap over 10 furlongs.
Nel primo caso l'analisi ricorda quella condotta da Giovanni Getto e ne conferma le conclusioni: non si puo dire con certezza che certi passi de I promessi sposi derivino direttamente dal Lament del Marchionn di gamb avert di Carlo Porta (105) o da The Italian di Ann Radcliffe (104, 118); ma e vero che Manzoni ha una "memoria creatrice" e che nel suo testo si colgono spesso, come dice Getto, "echi e reminiscenze concettuali, allusioni e associazioni verbali, simmetrie e rifrazioni d'immagini, convergenze e divergenze di situazioni" (Manzoni europeo, Milano: Mursia, 1971, p.