Festival of the Divine Holy Spirit

(redirected from Festa do Divino)

Divine Holy Spirit, Festival of the (Festa do Divino)

May-June; around Pentecost (50 days after Easter)
Portuguese colonists brought their Pentecost celebration, the Festa do Divino, to Brazil in the 17th century. This religious festival is still celebrated today in many Brazilian cities. One of the most traditional celebrations takes place in Diamantina, Minas Gerais State. The week-long festivities include masses and fireworks, culminating in the "parade of the Emperor."
Festa do Divino celebrations can also be found in two of Brazil's most beautiful colonial-era towns: Alcântara, Maranhão State, and Paraty, Rio de Janeiro State. The townspeople dress up in colonial costumes, with many playing the roles of prominent figures from Brazilian history. The climax is a visit from the "Emperor," who arrives with his servants for a procession and mass at the church square. He frees prisoners from the town jail in a symbolic gesture of royal generosity, and strolling musicians known as Folias do Divino serenade the townspeople day and night.
The Feast of the Holy Ghost is celebrated by the fishermen living in and around TietÉ, São Paulo State, Brazil, and represents a tradition that began several centuries ago in Portugal to commemorate the Descent of the Holy Ghost upon the Apostles. On Pentecost all the fishermen dress in white with sashes and long stocking caps. Each carries an oar in one hand, and during the procession to the river, they form a double line facing each other. As they make an arch by crossing their oars, a dove, symbolic of the Holy Spirit, is carried beneath it on a ribbon-decorated crown.
The townspeople follow the fishermen and the musicians to the river's edge, where all the fishing canoes have been decorated with bunting for the occasion. The white-clad fishermen climb into their canoes, standing while holding their oars upright, and the current carries the floating regatta downstream. The event comes to a close in the parish church, where the men bring their oars to be blessed so they will have a plentiful catch in the coming year.
See also Holy Ghost, Feast of the
CONTACTS:
Brazilian Embassy
3006 Massachusetts Ave. N.W.
Washington, D.C. 20008
202-238-2700; fax: 202-238-2827
www.brasilemb.org
SOURCES:
FiestaTime-1965, p. 95
Mentioned in ?
References in periodicals archive ?
A massa da promessa e o nome atribuido ao pao que reflete a tradicao de fe e esta presente durante o ciclo de festa do Divino Espirito Santo no litoral de Santa Catarina.
A massa da promessa e atributo religioso bastante significativo e de muita devocao na festa do Divino Espirito Santo em Florianopolis (SC) e regiao em seu entorno, porem, tanto a receita original quanto os saberes e fazeres que deflnem a producao, bem como o significado religioso desse pao para a comunidade, que integra seu patrimonio imaterial, estao se perdendo por falta de registros e de planos de salvaguarda desse conhecimento.
Com vistas a fundamentar a importancia da preservacao dessa manifestacao religiosa, que utiliza a gastronomia como instrumento, este artigo tem como objetivo apresentar um historico da festa do Divino Espirito Santo e do pao nesse contexto, sua producao e as transformacoes ocorridas com a massa da promessa.
A festa do Divino teve sua origem em Portugal, por volta do seculo XIII, atraves de celebracoes inicialmente no formato de banquetes religiosos e coletivos com distribuicao de comida e esmola para a populacao mais carente.
A MASSA DA PROMESSA E A FESTA DO DIVINO ESPIRITO SANTO
Varzea D'Avila (apud d'avila, 1999) faz o registro da presenca das massas de promessas durante a festa do Divino Espirito Santo nas comunidades de Santa Catarina durante o seculo XIX com formatos de "cabecas, pernas, bracos, maos, corpos inteiros de massas de pao; entregues pelas centenas de devotos; consumidas pelo povo sim, mas antes leiloadas" (Figura 2).
A festa do Divino Espirito Santo, bem como a massa da promessa e todo o seu contexto, representa a maior manifestacao cultural e gastronomica da religiosidade e fe da comunidade local e constitui patrimonio imaterial, que merece ser conservado.
A nao proximidade devocional, de alguns entrevistados, com as Folias de Reis, como ja esperada, e retratada nos existencia de elementos estranhos as festas do ciclo natalino, como fogueiras e bandeiras da festa do Divino Espirito Santo nos mapas mentais (Figura 21 e 22).
Esse processo pode ser observado em varias cidades goianas e com suas festas como as Cavalhadas de Pirenopolis, a procissao do fogareu na Cidade de Goias, a Exposicao Agropecuaria em Goiania, a Festa do Divino Pai Eterno em Trindade e a Festa em Louvor a Nossa Senhora do Rosario em Catalao, para citar algumas.