litotes

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litotes

(lī`tətēz'), figure of speech in which a statement is made by indicating the negative of its opposite, e.g., "not many" meaning "a few." A form of ironyirony,
figure of speech in which what is stated is not what is meant. The user of irony assumes that his reader or listener understands the concealed meaning of his statement.
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, litotes is meant to emphasize by understating. Its opposite is hyperbolehyperbole
, a figure of speech in which exceptional exaggeration is deliberately used for emphasis rather than deception. Andrew Marvell employed hyperbole throughout "To His Coy Mistress":

An hundred years should go to praise

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.

Litotes

 

(1) The literary device of understatement, the opposite of hyperbole, used to intensify the descriptiveness and expressiveness of speech. Litotes involves the juxtaposition of two heterogeneous elements based on a common feature that is represented to a much lesser degree in the means of comparison than in the object of comparison. Examples include “a little man the size of a thumbnail” (N. A. Nekrasov), “a waist no thicker than a bottleneck” (N. V. Gogol), “the speed of a tortoise,” and “within arm’s reach.” Structurally, a litotes may take the form of a simile, metaphor, or epithet. A considerable number of turns of speech representing litotes are idiomatic (“money squeezed from a cat’s tears”).

(2) The replacement of an affirmative description with a negation of the contrary—for example, “not stupid” instead of “clever” or “I don’t object” instead of “I agree.”

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La antifrasis y la litote como estratos del lenguaje negativo frecuente en la poesia aleixandrina, con el fin de dejar en el nivel de lo entredicho, indeterminado y ambiguo la clara afirmacion de las realidades, circunstancias, deseos y actantes homoeroticos.
La creacion de la litote en este caso consiste en la transformacion del adverbio peu, utilizado por Yourcenar, por la negacion de su contrario, es decir, por no .
The rhetorical model offered by Roudiez, litotes, supports this analogy.
The Old English scop used essentially two types of figurative language, the kenning and litotes.
Aunque habla de forma explicita sobre el deseo, nuevamente el uso de los puntos suspensivos supone el discurso a media voz que sugiere e invita al lector a adivinar incluso los pensamientos del poeta; una vez mas, el recurso de la litote permite suponer lo que no se dice.
Mediante una litote (no es digna) y una metafora (corona) expresa todo el reproche moral canalizado ambiguamente en la palabra sexus, que bien puede representar a la mujer por metonimia o ser una directa referencia a su genitalidad.
La autora se refiere a los siguientes mecanismos linguisticos del eufemismo: (Plomteaux, 1965:27): "la antifrasis, la sinecdoque, la metonimia, la metafora, la litote, las perifrasis, la antonomasia, la etopeya, la atenuacion por insercion".
A l'oppose de cette determination abstraite et ironique, chez Pierre Michon l'adjectif est toujours substantiel, definitif, favorisant la litote, l'hyperbole et l'oxymore: fracassant, eclatant, consterne, puissant, veule, tragique, roublard, indifferent, fascine, morne et forcene, intraitable et corruptible, enorme et futile.
Ross Chambers's comments on the poetry of Emaux et camees echoes this point of view, excluding Gautier's poetry from Modernism because it was so ensconced in a social economy of comfortable and comforting litote and euphemism.
Ahora se puede advertir que mientras Varas estaba en el destierro y leia cuanto le llegaba del interior del pais o recibia mediante infinidad de cartas, grabaciones y otras formas testimoniales de chilenos de la diaspora y de adentro, su ojo escrutaba, su oreja registraba como si auscultara los latidos mismos del lenguaje develando hasta lo que por falso pudor se estaba callando o eso que, por lo mismo, se eludia con la litote, con esas formas sesgadas u oblicuas de decir corriendose por la tangente.
Este efecto puede lograrse a traves de otras formas de composicion como los salmos o los diarios de viaje de Cardenal, o la eficaz litote informativa en Coronel Urtecho o Roque Dalton, donde el discurso establece una continuidad que ha sido despojada de rimas, ritmos y hasta de medida si consideramos la tirania obsesiva del encabalgamiento.