Masuccio Salernitano


Also found in: Wikipedia.

Masuccio Salernitano

 

(pen name of Tommaso Guardati). Born circa 1420 in Salerno; died there circa 1475. Italian author.

Masuccio Salernitano’s collection Novellino (published 1476) is one of the most important works of Renaissance prose. His model for it was Boccaccio’s Decameron; however, he was inferior to Boccaccio in the art of depicting characters. His short stories are realistic and anticlerical, for which they were condemned by the church.

WORKS

Il novellino. Edited by G. Petrocchi. Florence, 1957.
In Russian translation:
Novellino. Translated by S. S. Mokul’skii, with an introduction by A. K. Dzhivelegov. Moscow-Leningrad, 1931.

REFERENCES

Ovett, A. Ital’ianskaia literatura. Moscow, 1922.
Petrocchi, G. M. Guardati e la narrativa napoletana del Quattrocento. Florence, 1953.

R. I. KHLODOVSKII

References in periodicals archive ?
Nove le sezioni: La Letteratura (con gli interventi: Carlo Gesualdo: una tragedia Familiare di Michele Cataudella; Le "traine" al femminile di Marco Palumbo; La figura femminile del Novellino di Masuccio Salernitano di Falvia Luisa; Vittoria Colonna e il cenacolo ischitano di Concetta Ranieri); Teatro musica e danza (che comprende: La santita femminile tra iconografia e drammaturgia nel Cinquecento meridionale di Tonia Fiorino e Passione, norma e trasgressione.
Michael Papio, in "Il pericolo che viene dal mare: il Novellino di Masuccio Salernitano tra xenophobia e misoginia", studia la rappresentazione del servo moro nel Novellino.
Shakespeare might have known something about the Ephesiaka through novel 33 of Masuccio Salernitano (Naples 1476), who possibly had access to the manuscript containing the Ephesiaka.
Come unico esempio tra tanti si cita Masuccio Salernitano, 1972, di Sergio Amadio, creato da L'armata Brancaleone, 1966, e Brancaleone alle crociate, 1970 di Mario Monicelli, i due film picareschi, ambientati nell'Italia medievale, in cui la lingua e una mescolanza maccheronica di italiano aulico, latinismi, francesismi, tedeschismi e dialettismi di provenienza varia.
343-403); and then again images and signs of the Observance, from the mid-fifteenth to the mid-sixteenth centuries, focusing primarily on the humanists and the members of the religious orders portrayed in Masuccio Salernitano, Bandello, and Luigi da Porto's tale of Juliet and Romeo (Ch.