Niccolò Tommaseo

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Tommaseo, Niccolò

 

(pen name of Niccolò Tomašić). Born Oct. 9, 1802, in Šibenik, Dalmatia; died May 1, 1874, in Florence. Italian writer, philologist, and political figure. Participant in the Risorgimento.

Tommaseo was educated in Padua. In 1848 he took part in the republican government of Venice. After the revolution was suppressed in 1849 he emigrated, returning to Italy in 1854. Tommaseo wrote the poetry collections Confessions (1836) and Poetic Reminiscences (1838) and the historical novel Faith and Beauty (1840). These works, permeated with patriotic and religious motifs, reflect a quest for moral perfection. Tommaseo also collected examples of folk poetry. Other works by Tommaseo include the philological studies Commentary to The Divine Comedy (1837) and Civil History in Literature (1872) and the Dictionary of the Italian Language (vols. 1–7, 1858–79). In addition, Tommaseo wrote studies on philosophy and education and memoirs.

WORKS

Poesie eprose, vols. 1–2. Turin, 1966.

REFERENCES

Poluiakhtova, I. K. Istoriia ital’ianskoi literatury XIX veka (epokha Risordzhimento). Moscow, 1970.
Borlenghi, A. La poesia popolare italiana dell’800 e le raccolte del Tommaseo. Milan [1965].
Croce, B. “N. Tommaseo.” In La letteratura della nuova Italia, vol. 1. Bari, 1967.

I. K. POLUIAKHTOVA

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Niccolo Tommaseo usa il racconto, la cronaca, la successione di immagini e avvenimenti, anche i piu truci e scabrosi, per delineare lo sviluppo dell'umanita nel corso della storia, passata e presente, o meglio la presente attraverso la passata.
4) Si tratta di romanzi storici che hanno costituito una lettura comune a generazioni di Italiani prima, durante e dopo l'Unificazione: Massimo d'Azeglio, Ettore Fieramosca ossia La disfida di Barletta, (1833 e 1850), Tommaso Grossi, Marco Visconti (1834); Gian Domenico Guerrazzi, L'assedio di Firenze (1836); Niccolo Tommaseo, Il duca d'Atene (1838 e 1858); Cesare Cantu, Margherita Pusterla.
Il capolavoro manzoniano costituisce quindi una breve parentesi in cui il suo autore riesce a liberarsi del fardello teorico che, come D'Angelo abilmente ricostruisce, si era venuto a delineare in numerosi interventi precedenti (basti pensare alia prefazione a Il conte di Carmagnola, alia Lettre a Monsieur Chauvet, alie molteplici testimonianze epistolari tra cui spicca la lettera a Niccolo Tommaseo del 1833 riportata a p.
La seconda parte del saggio si sofferma sui commenti di Baldassare Lombardi, Niccolo Giosafatte Biagioli, Paolo Costa e Niccolo Tommaseo.
Galateo's well-known treatise has been frequently interpreted as a typical specimen of the genre De educatione, often treated by Renaissance humanists, with its characteristic Topoi, especially by most recent historians of Renaissance education; but many modern historians, including Niccolo Tommaseo and especially Benedetto Croce, emphasize the political and polemical purpose of the author who, like a typical nineteenth-century Rinascimento intellectual and aristocrat, would have expressed his hostility against the Aragonese and Spanish kings of Naples.
Caterina da Siena ridotte a miglior lezione e in ordine nuovo disposte con note di Niccolo Tommaseo a cura di Piero Misciattelli, 6 vols.
Of similar opinion are Niccolo Tommaseo [1837], Henry Wadsworth Longfellow [1867], and Giacomo Poletto [1894], who adds an important detail, one which might be put to the service of the later argument that makes the "tragic" style of Dante's odes what makes them notable in this context: Dante cites three of these earlier canzoni in the Commedia [at Purg.
La prima e dovuta ai testi presi in esame nel volume, per la maggior parte poco frequentati dalla critica: dagli scritti autobiografici e sperimentali del gruppo che fece capo al Conciliatore, sino a quelli di Carlo Bini e Niccolo Tommaseo.