ziggurat

(redirected from Zigurat)
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Related to Zigurat: ziggurat, Mesopotamia

ziggurat

(zĭg`o͝orăt), form of temple common to the Sumerians, Babylonians and Assyrians. The earliest examples date from the end of the 3d millenium B.C., the latest from the 6th cent. B.C. The ziggurat was a pyramidal structure, built in receding tiers upon a rectangular, oval, or square platform, with a shrine at the summit. The core of the ziggurat was of sun-baked bricks, and the facings were of fired bricks, often glazed in different colors, which are thought to have had cosmological significance. Access to the summit shrine was provided by a series of ramps on one side or by a continuous spiral ramp from base to summit. The number of tiers ranged from two to seven. Notable examples are the ruins at Ur and Khorsabad in Mesopotamia. Similar structures were built by the Mayan people of Central America.

Ziggurat

A Mesopotamian temple having the form of a terraced pyramid rising in three to seven successively receding stages in height; built of mud brick, featuring an outside staircase and a shrine at the top.

Ziggurat

 

(Akkadian), a cultic structure in ancient Mesopotamia. It was a sun-dried brick tower formed from stepped parallelepipeds or truncated pyramids (from three to seven); these contained no internal chambers except for the uppermost, which contained a shrine. The ziggurat’s terraces, which were painted in different colors (mainly black, red, and white), were connected by stairways or ramps. The walls were divided by rectangular recesses. A temple was usually located next to the ziggurat. Ziggurats have been preserved in Iraq (in the ancient cities of Borsippa, Babylon, and Dur-Sharrukin; all dating from the first millennium B.C.) and Iran (at the site of Choga Zambil, second millennium B.C.).

ziggurat

A Mesopotamian temple tower; from the end of the 3rd millennium B.C. on, ziggurats rose in three to seven stages, diminishing in area and often in height square (Sumer) or rectangular (Assyria), built of mud brick and faced with baked brick laid in bitumen.

ziggurat

, zikkurat, zikurat
a type of rectangular temple tower or tiered mound erected by the Sumerians, Akkadians, and Babylonians in Mesopotamia. The tower of Babel is thought to be one of these
References in periodicals archive ?
Oficialmente la piedra se llama "cuarcita carelia", en realidad la "cuarcita carelia" es la "cuarcita babilonica" que fue llevada a la URSS desde Irak especialmente para la construccion del zigurat.
Ahora bien, aunque todos estos edificios tienen forma de zigurat esta ha cambiado a lo largo de la historia, ya que si la de los edificios del estilo eclectico presentaban unas bases mas anchas y un escalonamiento mas regular y simetrico, los posmodernos han disminuido la base y el escalonamiento se ha hecho mas estilizado y menos re gular y simetrico.
Pero tambien es preciso reconocer que esta jerarquizacion ha variado, ya que la forma del zigurat que emplean multitud de rascacielos se ha transformado desde las primeras torres-zigurat geometricas, simetricas y con una ancha base hacia las torres-zigurat asimetricas, irregulares y de base estrecha, lo que declara la redistribucion del poder dentro de las empresas y la disminucion en ellas de los mandos.
Del soberano como un gran hombre al monarca divino, del Zigurat mesopotamico a la Piramide egipcia", en Revista Huelva Arqueologica , numero 19, Huelva, 2004.
En su interior "encontramos complejos de patios festivos y galerias, alegrados con pinturas y escri-turas sagradas, con frecuencia rodeados de hectareas de tumbas de los siervos del dios, dominados por la propia casa piramidal del dios, que se erguia hacia el Sol como un deslumbrador zigurat, con una austeridad exterior" (p.
el zigurat ya no tiene cuarto central y las estatuas de los dioses dejan de ser los centros de un ritual complejo.
En Mesopotamia, los edificios llamados zigurats se usan como observatorios.
Peterson & Littenberg propusieron unas torres gemelas en forma de nostalgicos zigurats que no contestaban, con la contemporaneidad necesaria, al fanatismo que derribo las preexistentes.
Se trata, como casi siempre cuando nos acercamos a cualesquier expresion de las artes plasticas, de un movimiento del intelecto que, al fluir por lo fisico se conjuga en dolmenes, menhires, zigurats, esculturas sagradas como las de Henry Moore, productos semiindustriales de acero hechos y por el acero concebidos, ojivas que resuelven en su centro el paisaje que enmarcan y definen; en sintesis, la necesidad vital y estetica --en este orden-- de apuntalar los territorios de la vida fisica y, por supuesto, de la realidad espiritual que le es propia a cualquier ser humano.