Chanson


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Chanson

 

(1) Polyphonic songs of the 15th and 16th centuries. The chansons, which were preceded by the ballades, virelays, and rondeaux of Guillaume de Machaut (14th century), were developed by Franco-Flemish composers of the Netherlands school. In the 16th century they took on a strikingly national character and were often imitative and descriptive in nature; at the same time, homophony became more predominant. In this period chansons were written by C. Jannequin, the greatest composer of the French Renaissance, and by such composers as C. Sermisy, P. Moulu, P. Certon, G. Costeley, C. Le Jeune, and C. Goudimel. In the early 17th century the chanson was superseded by the homophonic art song.

(2) Songs of the French music hall of the late 19th and 20th century. The music hall singers—the chansonniers—often themselves compose, or help compose, the music and words of the chansons they perform.

REFERENCES

Combarieu, J. Frantsuzskaia muzyka 16 v. Moscow, 1932. (Translated from French.)
Erisman, G. Frantsuzskaia pesnia. Moscow, 1974. (Translated from French.)
Tiersot, J. Istoriia narodnoi pesni vo Frantsii. Moscow, 1975. (Translated from French.)
Expert, H. Les Maitres musiciens de la Renaissance franqaise, vol. 3. Paris, 1900.
Brochón, P. La Chanson franqaise [vols. 1–2.] Paris, 1956–57.
Brown, H. M. Chanson and Madrigal, 1480–1530. Cambridge, Mass., 1964.

V. N. BRIANTSEVA

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D'autre part, sa chanson << typiquement >> canadienne ne trouve plus le meme echo.
It even became notable enough as a song that contemporary poetry collections published new texts modeled on it under the rubric "chanson nouvelle sur le chant Laissez la verde couleur." Thomas Sebillet cited it twice as a model of French verse in his Art poetique francoyse (1548), and Joachim Du Bellay denounced it in his La deffence et illustration de la langue francoyse (1549), furthering its notoriety among contemporary poets and connoisseurs.
Soutenue par huit musiciens virtuoses venus de diffUu[c]rentes rUu[c]gions du pays comme pour donner plus dae1/4aoampleur Uu cette fusion et cette richesse culturelle du pays, la chanteuse Uu la voix suave a interprUu[c]tUu[c] quelques chansons cUu[c]lUuA bres du rUu[c]pertoire andalou, alternUu[c]es avec dae1/4aoautres piUuA ces reprises, Uu[c]crites et composUu[c]es par de grands noms de la chanson algUu[c]rienne, Uu lae1/4aoinstar de Slimane Azem ChUu[c]rif Kheddam, Maatoub LounUuA s, Akli YahiatUuA ne, Idir, ou Guerouabi, BoudjemUuAoa El ankis encore Mohammed Lamari.
Selon Mahmoud Al Idrissi, l'ouvrage est un pas pour fouiller dans l'histoire de la chanson marocaine, surtout les secrets et les moments forts vecus par des artistes fondateurs qui ont apporte leurs pierres a l'edifice artistique et musical marocain, et dont la majorite a quitte ce monde.
Le groupe Nass Al Ghiwane presentera, pour la premiere fois, sa chanson amazighe +Tamaguite+, le 29 juin courant a la Place Al Amal a Agadir dans le cadre du festival Timitar, a affirme Omar Sayyid dans une declaration par telephone a la MAP.
'Le Meteque', c'est la premiere fois qu'on parlait du racisme dans une chanson !" Pour lui, plus qu'a ses chansons, son "gigantesque succes" etait du "a sa propre personnalite".
Ce bouquet resulte d'un choix equilibre entre les temoignages personnels, les terrains d'enquete, la description, l'analyse, l'archivage, le catalogage et l'approche complementaire avec des domaines connexes (histoire, litterature, chanson signee).
Strictly speaking, "chanson" refers to French secular songs that date back to the medieval Song of Roland, an epic poem, and the musical tradition that followed.
The Chanson family bought the estate in the 19th Century and soon became a byword for all that was good in Burgundy.
Cette precaution vaut tout autant pour l'histoire des objets-chansons en general que pour le corpus de la chanson enfantine.