Clavileño

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Clavileño

legendary wooden horse on which Don Quixote and Sancho Panza think they are taking a journey through the air. [Span. Lit.: Bella, 205]
See: Horse
References in classic literature ?
That is true," said the bearded countess, "still it fits him very well, for he is called Clavileno the Swift, which name is in accordance with his being made of wood, with the peg he has in his forehead, and with the swift pace at which he travels; and so, as far as name goes, he may compare with the famous Rocinante.
Only let Clavileno come and let me find myself face to face with Malambruno, and I am certain no razor will shave you more easily than my sword shall shave Malambruno's head off his shoulders; for 'God bears with the wicked, but not for ever.
Send us now the peerless Clavileno, that our misfortune may be brought to an end; for if the hot weather sets in and these beards of ours are still there, alas for our lot
Textual cues tell us--if we are to believe the narrator--that Clavileno not only cannot fly but that it remained fixed to the ground throughout the adventure, until the fireworks jolted the horse through the air.
Cervantes se inspira en este caso en un leitmotiv de las novelas de caballerias similar a la manera en la que mas adelante lo haria en el episodio del caballo Clavileno, donde tambien existen referencias cosmograficas sirviendose de los elementos que le proporcionan otro topico literario, el de los viajes celestiales del espiritu.
At the climax of the story, the ride on Clavileno, Sancho on Barataria, the scene of welcome at Barcelona, the narrator himself, behind the mask of Cide Hamete, in celebration of their mythical identities, is prepared to devolve his narrative to the deep time of comical realism and wish-fulfilment that is romance.
El tercer acto comienza con Merlin instando a Sancho a que se de los tres mil azotes, continua con el vuelo de Clavileno, la derrota de don Quijote por el caballero de la Blanca Luna y acaba con don Quijote recuperado en su casa.
On the one hand, Sancho entertains the pseudo-perspectivistic notion that one's Rate of mind enhances perception--an idea that will find fertile ground in the underworld and celestial realms of the Cueva de Montesinos and Clavileno episodes.
En el tomo de 1615, por el contrario, se privilegia un sentimiento constante de decepcion, de aventura frustrada enmarcada en la cadena de bromas urdidas en el palacio de los duques, que quieren, por ejemplo, hacer creer a don Quijote que puede cabalgar por el cielo en un caballo de palo llamado Clavileno (Q, II, 40-41) o que le entregan a Sancho Panza el gobierno ilusorio de la insula Barataria (Q, II, 45).
Sus primeros intentos compositivos fueron musicalizaciones del Quixote para un teatro de marionetas casero, mismas que evolucionaron hasta la escritura de una opera intitulada Clavileno que llego a tener fecha de estreno.
El emblema mas elocuente de este itinerario bidireccional en Cervantes es quiza el Clavileno, corcel de la Imaginacion, que nos lleva un dia a Francia, otro dia a Potosi (Cervantes 2, 341).
Mas adelante, despues del vuelo de Clavileno, don Quijote le dice lo siguiente a Sancho, que ha inventado un cuento fantastico sobre lo que vio en las alturas: "Sancho, pues vos quereis que se os crea lo que habeis visto en el cielo, yo quiero que vos me creais a mi lo que vi en la cueva de Montesinos", solo que el hidalgo, en la version de Perez-Reverte, nunca le ha dicho lo que vio en la caverna.