Émile Faguet

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Faguet, Émile

 

Born Sept. 17, 1847, in La Roche-sur-Yon, department of Vendée; died June 7, 1916, in Paris. French literary historian. Member of the Académie Française from 1900.

A follower of H. Taine, Faguet specialized in the literary portrait (Voltaire, 1894) and studies of individual writers (Flaubert, 1899). He focussed on isolated aspects of literary works in books such as Rousseau Versus Molière (1912). The series The Sixteenth Century (1894), The Seventeenth Century (1885), and A History of French Literature (1900–01) are noted for their conservatism and their depreciation of social criticism of the arts.

WORKS

Recueil de morceaux choisis, précédé. . . par G. Normandy. [Paris, 1913.]

REFERENCE

Seillière, E. E. Faguet, historien des idées. Paris [1938].
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Emile Faguet les oppose tous en accordant a Montesquieu "l'ame la moins religieuse qui soit" (142).
Pero mas alla de lo evidente, el pensamiento "reaccionario" (como lo califico Cioran en un ejercicio de sincera admiracion) de De Maistre rebasa a la Ilustracion, a la que fatalmente pertenece, segun decia reprobatoriamente Emile Faguet, por su pesada erudicion, por su falta de sentido historico y por su empecinamiento en ver solo un lado de las cosas.
Parmi les plus importants, on retrouve un compte-rendu de La Recherche de l'Absolu par Charles-Augustin Sainte-Beuve pour la Revue des Deux Mondes (65-79); une longue etude a la fois biographique et analytique d'Hippolyte Taine (195-245); l'article "Balzac" redige par Pierre Larousse pour son Grand Dictionnaire universel du XIXe siecle (261-82); sans oublier les analyses des inevitables Gustave Lanson, sur le style et la correspondance de Balzac (319-35) ainsi qu'une preface aux Chouans (447-50), et Emile Faguet, sur le regain de popularite dont jouit l'ecrivain a la fin du dix-neuvieme siecle (351-66).
La Tentation de Saint Antoine is accompanied by an inscribed warning about the views of its editor: 'le stupide EMILE FAGUET [using the printed name as it appears on the title-page] qui deshonore ce chef d'oeuvre'; and, when at the end of his introduction Faguet writes 'malgre de grands defauts La Tentation de Saint Antoine reste un beau poeme philosophique',(78) Tailhade has underlined 'malgre de grands defauts' and written 'cretin' in the margin.