Pérez De Hita, Ginés

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Pérez De Hita, Ginés

 

Born circa 1544 in Mula, Murcia; died circa 1619 in Barcelona. Spanish writer.

Pérez de Hita helped suppress the revolt of the Moriscos (1568–70). He published the epic poem The Book About the Inhabitants and Exploits of the City of Lorca (1572) and The Seventeen Books of the Trojan War (1596). His chief work, The Civil Wars in Granada (first part, 1595; second part, 1604), is a historical novel dealing with the last years of the Arab domination of Granada (first part) and the revolt of the Moriscos (second part). It established the Granada genre, which continued developing in Spain until the late 19th century. Examples of the genre include the plays of Lope de Vega, P. Calderón, and F. Martínez de la Rosa and the novels of P. A. de Alarcón and M. Fernández y González. The genre also influenced novels by such writers as Comtesse de La Fayette, F. R. Chateaubriand, and W. Irving.

WORKS

Guerras civiles de Granada. Edited by F. de Ayala. Buenos Aires, 1942.

REFERENCE

Carrasco Urgoiti, M. S. El moro de Granada en la literatura (del siglo XV al XX). Madrid [1956].

Z. I. PLAVSKIN

The Great Soviet Encyclopedia, 3rd Edition (1970-1979). © 2010 The Gale Group, Inc. All rights reserved.
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Semejantes fenomenos ocurren en Gines Perez de Hita: mientras que para Quinn sus Guerras civiles de Granada contiene una descripcion un tanto nostalgica de la Reconquista, La guerra de los moriscos se centra no ya en el moro idealizado del pasado, sino en el morisco rebelde de 1568--la pieza, recordemos, se escribe en el 97 y se publica en 1619--que es reprimido sin contemplaciones.
Questions of genre are a productive point of departure for her second chapter, in which Fuchs brings together two works narrated from the viewpoint of eyewitnesses who present a sympathetic view of the conquered: Alonso de Ercilla's La Araucana, valued by Cervantes for its dignified representation of the conquered Araucanians of Chile, and Gines Perez de Hita's Guerras civiles de Granada (1595 and 1604), which narrates internecine warfare among the Moors before 1492 and the uprising of the Moriscos of the Alpujarras in 1568, another kind of civil war.
(1) Noting Gines Perez de Hita's indebtedness to the Abencerraje, Yarbro-Bejarano credits him with being the "first to become inspired by the little work with the myth of the sentimental Moor." However, she hastens to add, "The Abencerraje itself rises above this category of literature in the transcendence of its theme of universal brotherhood." (102)
Estas "historias de aquel reino" son una clara alusion a la Historia de los bandos de los Zegries y Abencerrajes (1595), mas conocida por el subtitulo Guerras civiles de Granada, de Gines Perez de Hita. Alli se menciona, bajo la variante Atarfe, a un deudo cercano del rey moro de Granada, y en otro contexto se refiere la muerte de un Tarfe, amigo de los Zegries--es decir del bando antagonista--a manos de un rival, atribuyendole una conducta poco caballerosa (Historia de los bandos de Zegries y Abencerrajes 107 y 47-50, respectivamente).
De hecho, el mismo entusiasmo admirativo por un autor tan popular como Lope de Vega se advierte en la Historia de los bandos de Zegries y Abencerrajes (conocida como la primera parte de las Guerras civiles de Granada), publicada en 1595 por Gines Perez de Hita, del que no se puede decir que mantuviera contacto alguno con el Fenix, a pesar de que tomo abundantes materiales de sus obras (Correa xliii-lxxxviii).
No obstante, este tipo de analisis se ha mostrado inoperante para demostrar por si solo la identidad de Avellaneda, ya que ha evidenciado que hay una gran cantidad de coincidencias entre Avellaneda y otros muchos autores, como Gines Perez de Hita (Munoz Barberan, "Posibles alusiones," La mascara, Retrato, Sobre el autor), Lope de Vega (Gomez), Cristobal Suarez de Figueroa (Suarez), el autor de la Picara Justina, (10) Tirso de Molina (Madrigal) (11) o el propio Pasamonte (Riquer, Cervantes, Passamonte y Avellaneda 137-58; Martin Jimenez, El Quijote de Cervantes y el Quijote de Pasamonte 116-40, Cervantes y Pasamonte 93-112; Frago 153-226).
Alquiceles appear frequently in documentary and fictional writings from the sixteenth century, in descriptions by Luis del Marmol Carvajal, Diego de Torres, and Gines Perez de Hita, and in the fictions of Lope and Gongora.