Acosta, José de

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Acosta, José de

(hōsā` thā äkō`stä), c.1539–1600, Spanish Jesuit missionary to Peru. He wrote a well-known history of the Spanish colonial period, The Natural and Moral History of the Indies (1590; tr. 1604 and 1880, repr. 1970).
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The first selection is taken from the writings of Jose de Acosta, who reported back to Spain about how the lands and peoples of New Spain differed from European preconceptions about them.
As I read the entire volume I was delighted to see several Jesuits (among them Jose de Acosta, Joseph Gumilla, and Francisco Javier Clavijero) appear in multiple chapters.
Aunque en el capitulo se incluyen varios autores como Cieza de Leon o Fernandez de Oviedo, Olcina se centra principalmente en el padre Jose de Acosta y en su Historia Natural y Moral de las Indias, ademas de considerar los aportes de los Cronistas como "documentos importantes para el avance de las ciencias naturales" (14).
Asi lo deja constar el jesuita vallisoletano Jose de Acosta en su Historia natural y moral de las Indias (Sevilla, 1590), al considerar el casabe un alimento mas importante que el maiz en el Caribe:
Let me now turn to the last stop of this story, the commentaries on bezoars by Jose de Acosta and Bernabe Cobo, two Spanish Jesuits who spent most of their life in the New World.
The passage below from the book "Historia Natural Moral de las Indias" written by Father Jose de Acosta (Acosta, 1590), describes the use of a yupana.
Loathsome," was the adjective chosen by friar Jose de Acosta, who tasted it first in Peru, "having a scum or froth that is very unpleasant to taste.
While Las Casas argued that missionaries must treat indigenous people as human beings before evangelizing them, in Peru the Jesuit Jose de Acosta insisted that evangelization was possible only after Indians had been made into civilized human beings, that is, Europeans (23).
En la ultima decada del siglo xvi Jose de Acosta terminaba su Historia natural y moral de las Indias senalando:
Recoge los pareceres de Cabello Valboa, Jose de Acosta, Juan de Torquemada, Solorzano Pereira y Gregorio Garcia.
Jose de Acosta que precisamente por el inusitado dinamismo misionero indiano se necesitaban los mejores teologos en America; se parte del estudio de la interrelacion de la teologia y la vida en las diferentes cuestiones tratadas: conquista y dominacion, dignidad, politica, economia, moral, utopia,; se concluye con los resultados aportados sobre todo por los miembros de la Escuela de Salamanca (Vitoria, Soto, Cano, Chaves, Gil de Nava, Barron, Cuevas, Palacios, Castro, Sotomayor) y los presentes en Peru (Acosta, Ore, Avendano) y Mexico (Ortiz, De la Pena, De Ledesma, De Pravia, entre otros).
En el ciclo colonial se percibe en America latina la calidad de autores como el franciscano Juan Focher; los jesuitas Jose de Acosta y Diego de Avendano.