Octave Mirbeau

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Mirbeau, Octave

 

Born Feb. 16, 1848, or 1850, in Trévières, Calvados department; died Feb. 16, 1917, in Paris. French writer.

The son of a physician, Mirbeau graduated from the Jesuit college in Vannes. He was influenced by anarchist ideas and the aesthetics of the decadents. His first book of short stories, Letters From My Cottage (1886), is marked by a striving for truth, as are the novel Calvary (1886; Russian translation, 1908) and the anticlerical novels Abbe Jules (1888; Russian translation, 1907) and Sébastien Roch (1890; Russian translation, 1907). However, the realism of these novels is weakened by naturalistic detail and recourse to the realm of mental disorder.

In the mid-1890’s, Mirbeau established close ties with the democratic intelligentsia. Together with E. Zola, he came out in defense of Dreyfus. His play The Evil Shepherds (1897; Russian translation, 1900) centers on the struggle between workers and factory owners. His best play, Business Is Business (1903; Russian translation, The Power of Money, 1903), continues his tendency toward socially meaningful drama. Mirbeau’s last works were the book of travel essays The 628-E8 Automobile (1907; Russian translation, Automobile Journey, 1908) and the play The Hearth (1908; Russian translation, 1908), in which he satirizes bourgeois philanthropy.

WORKS

Oeuvres completes, vols. 1–9. Paris, 1934–36. In Russian translation: Poln. sobr. soch., vols. 1–10. Moscow, 1908–11.

REFERENCES

Istoriia frantsuzskoi literatury, vol. 3. Moscow, 1959.
Istoriia zapadnoevropeiskogo teatra, vol. 5. Moscow, 1970.

I. IU. PODGAETSKAIA

References in periodicals archive ?
(1e) The recognition of our authors is undoubtedly supported by the appreciation of the literary milieu of Paris, as in the article by Mirbeau (2e) on Maeterlinck, and by the aura of the northern exoticism of the Belgians (Denis 106-107).
O artigo repercutiu enormemente, causando grande comocao na opiniao, sobretudo porque Zola consegue arregimentar, com seu brado, varios intelectuais e escritores, artistas como Anatole France, Claude Monet, Marcel Proust, Octave Mirbeau, dentre outros.
Es exactamente lo contrario de lo que encarece, por ejemplo, de Octave Mirbeau, de cuyo El Jardin de los Suplicios dice lo siguiente: "Ahi reside el pacifismo y el humanismo, el materialismo critico, la posicion ideologica de un Mirbeau que detesta a los occidentales que disparan a los pavos reales tanto como a las aves afeadas al alimentarse de carrona" (Sanz, 2010b: 35).
Menos ironico, pero casi tan ambiguo, Octave Mirbeau dedica su obra El jardin de los suplicios, a los sacerdotes, los soldados, los jueces y los hombres, "encargados de instruir y gobernar a los hombres" (4), aunque no sabemos si lo hace para amonestarlos por sus excesos o para mejor instruirlos en ellos.
| Enjoy fine dining at Mirbeau Hotel and Spa's Bistro Restaurant (plymouthmirbeau.com), and at East Bay Grille, on Plymouth's waterfront (eastbaygrille.com).
Despues de un discurso introductorio de Tailhade, el grupo del Teatro Civico escenifica la obra de Octave Mirbeau, L'Epidemie, con el autor en el papel principal.
Adviertase que hablo de la literatura corriente y a la moda, de lo que hierve en la gigantesca olla podrida de la publicidad parisiense; de ningun modo de los solitarios obreros, de los trabajadores concienzudos que forman una especie de aristocracia, fuera de la influencia oficial y del consentimiento de la multitud, un Remy de Gourmont, un Paul Adam, un Mauclair, un Mirbeau, un Gustave Kahn" (Barcia 1977: 112-3).
In the Romantic and decadentist tradition, the presence of green eyes connotes something fatal, sadistic or vicious, from Becquer's Los ojos verdes to the cruel, homicidal characters of Barbey d'Aurevilly and Octave Mirbeau. Green eyes appear repeatedly in homosexually-themed literature.
El encuentro es memorable y acaso meno menos predecible que el ocurrido en los cabriolets donde Emma Bovary se veia con sus amaines, pues todo es una vertiginosa excursion de Knut, arrastrando a Sonia por los centros comerciales a fin de que lo vea robar para ella, con un ultimo encuentro semierotico mas propio de Octave Mirbeau que de Klossowski: en el piso mas alto de un edificio abandonado a Knut le basta con besarla despues de verla posar con algunas de las prendas robadas para ella, lo cual me permite regresar a uno de los libros de Saint-Victor, quien se tomo la licencia de mirar a Goethe, que algo sabia de epistolas amorosas, a traves de sus mujeres:
BECCARIA, Cesare Bonesana, marques de Tratado de los delitos y de las penas/Nueva traduccion con el comentario de Voltaire, la respuesta de Beccaria a las notas y observaciones de Facchinei, las observaciones de Hautefort, las cartas relativas a la obra, las consideraciones de M Roederer sobre la pena de muerte, las notas (entre las cuales algunas ineditas) de Diderot, de Morellet, de Brissot de Warville, de Mirbeau, de Servan, de Rizzi, de M.
Huysmans, Gustave Flaubert, Maurice Barres, Octave Mirbeau, Paul Verlaine and Charles Baudelaire.