Quipu

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Quipu

 

(quipu, “knot,” in the language of the Quechua Indians), a “writing” system consiting of knots, which existed among a number of Indian peoples in South America; the quipu was most widely known and used in the ancient Inca empire in what is now Peru.

The quipu consists of a thick cord or stick to which varying numbers of thinner cords were attached perpendicularly. The cords differed in color (which had symbolic meaning), length, number, and shape of the knots tied on them. Opinions vary as to the function of the quipu; according to the most questionable notion, the quipu contains the texts of chronicles, laws, decrees, and poetic works; according to another theory the quipu signifies only numerals—that is, it was a mnemonic device used for counting (the present-day Quechua Indians in Peru use the quipu for keeping accounts of livestock); since the oldest quipus were discovered in burials, a third theory suggests that they served as a part of burial rituals.

REFERENCES

Diringer, D. Alfavit. Moscow, 1963. (Translated from English.)
Jensen, H. Die Schrift. Berlin, 1969.

M. A. ZHURINSKAIA

References in periodicals archive ?
Os Quipucamayocs eram os responsaveis pela gestao dos quipus, sendo os responsaveis pela contagem e registro populacional e de toda movimentacao de ativos do imperio.
Para Primeglio (2006), somente os Quipucamayocs eram capazes de ler o significado da combinacao de cores e de nos de um quipu.
Os Quipucamayocs eram profissionais de extrema confianca dos lideres incas, tanto que, para Gambirazio (2015), os Quipucamayocs nunca erravam, porque um erro custava-lhes a vida.
Os Quipucamayocs locais dos povoados Ayllus poderiam manter quipus reutilizaveis e com codigos locais, podendo modificar as informacoes conforme suas necessidades de registro e evidenciacao dos diferentes patrimonios e atividades da populacao.
Todos esses processos de arrecadacao de bens e de trabalho sobre a forma de tributos eram rigidamente registrados pelos Quipucamayocs nos quipus locais e consolidados nos quipus de niveis superiores e, posteriormente, levados para prestacao de contas ao Conselho Imperial.
Para Urton e Brezine (2005), com o uso dos dados gravados nos quipus, os Quipucamayocs controlavam as contas dos tributos e as tarefas atribuidas aos inumeros trabalhadores de diferentes locais.
Toribio Alfonso de Mogrovejo dispuso que los quipucamayoc y los sacerdotes indigenas fueran reprimidos en la Casa Santa Cruz en la ciudad de Lima.
En la provincia de Canta, los quipucamayoc desde la sociedad prehispanica andaban cargando su quipu.
Estudiar los informes de los quipucamayoc de los pueblos de Canta, Atavillos, Huamantanga, Hanan Piscas y Hurin Piscas como prueba de tal valia cientifica que estos mismos desarrollaron en los quipus.
Para el desarrollo y contrastacion de esta investigacion, "Los quipucamayoc y los pastores altoandinos en Canta", se procedio a estudiar el proceso historico de los pueblos pastores.
Esta informacion nos sirvio para interpretar la relacion de los quipucamayoc en Canta en 1593.
Toribio Alfonso de Mogrovejo, asesorado por el jesuita Jose Acosta, dispuso que los quipucamayoc y los sacerdotes indigenas fueran reprimidos en la casa Santa Cruz en la ciudad de Lima.