explanans

(redirected from explanantia)
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explanans

any explanatory account, particularly a formal deductive explanatory account, by which a particular occurrence or general phenomenon is explained (see EXPLANATION, COVERING-LAW MODEL AND DEDUCTIVE NOMOLOGICAL EXPLANATION, EXPLANANDUM).
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On the other hand, when the relation between the major ([phrase omitted]) and the minor term ([phrase omitted]) is not one of primary-universality, nothing seems to prevent us from demonstrating the same explanandum/major term with two syllogisms with distinct middle terms as explanantia.
If it is demonstrated in virtue of a sign ([phrase omitted]) or incidentally ([phrase omitted]), nothing prevents the existence of several explanantia for the same attribute.
Si el fenomeno es del segundo tipo, la explicacion individual no es posible y, por eso, la "simple afeccion" no puede ser mas que uno de los fenomenos que integran la condicion compleja suficiente que constituye la explicacion de la guerra civil; se dice, en este caso, que en este ultimo fenomeno, que constituye el explorandum (pluralizado: los explananda), tiene, entre los fenomenos que componen sus explanantia, a "la sugestion del que manda y el efecto del que se deja arrastrar".
Quiere decir que, en rigor, lo que en tal Estudio aparece como un explanandum asociable unicamente a varias condiciones suficientes (explanantia), se revela, en "El factor individual en la historia", como un explanandum cuyo explanans esta constituido unicamente por la "causa general".
Sin embargo, que en la explicacion de un "hecho" como las guerras civiles baste la indicacion, segun Alvarez, de la "causa general", y no sea necesaria ademas de otros fenomenos parece contrastar con el concepto de aquellas como explananda entre cuyos explanantia "hay sitio [...] para la sugestion del que manda y el afecto del que se deja arrastrar"; si en estos casos la condicion suficiente es el resultado de una conjuncion de fenomenos que por eso dan lugar a su consideracion como condicion suficiente compleja, ?por que no han de considerarse los "hechos" a que Alvarez se refiere en "El factor individual" como determinados por una "causa general", como diferentes de los comprendidos en la explicacion de las guerras civiles en el Estudio sobre estas?
The problem for orthodox/ scientific naturalism, Hornsby argues, is that of "locating" the explanantia and explananda of commonsense psychological explanations within this sequence of events.
Now, of course, what Hornsby really wants to do is to establish that there is no correspondence between mental explanantia and neural causes that would enable the former to be "located" in the sequence of events that eventuates in a bodily movement.
Hornsby, we have seen, attempts to secure this thesis by arguing that the explanantia and explananda of commonsense psychological explanations have no neurophysical counterparts.